Роз'яснення про внесення додаткових умов щодо процедури реєстрації речових прав
Міністерство юстиції України з метою забезпечення практичного застосування суб’єктами державної реєстрації положень Закону України «Про санкції» в частині перевірки відомостей про накладені санкції під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців повідомляє.
У межах повноважень, визначених законодавством України (зокрема, законами України «Про санкції», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон1 ), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон2 ), постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5 «Про затвердження Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09.02.2016 за № 200/28330), та з метою виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України (далі – РНБО) щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій, прийнятих відповідно до Закону, Міністерство юстиції України забезпечує реалізацію персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців.
Абзацом восьмим пункту 1 частини третьої статті 10 Закону1 передбачено, що під час державної реєстрації речових прав на нерухоме майно державний реєстратор обов’язково встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема наявність факту застосування санкцій відповідно до Закону України «Про санкції», які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав.
Встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону України «Про санкції», які унеможливлюють проведення державної реєстрації прав, є підставою для відмови в державній реєстрації прав (пункт 61 частини першої статті 24 Закону1 ).
Аналогічні норми для проведення державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб – підприємців закріплені в пункті 34 частини другої статті 6 та статті 28 Закону2 .
Крім того, повідомляємо, що відповідні положення щодо обов’язкової перевірки державним реєстратором факту застосування санкцій відповідно до Закону України «Про санкції» містить також Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, та Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09.02.2016 за № 200/28330.
Інформуємо, що 31.01.2024 запрацював Державний реєстр санкцій (далі – Реєстр), який є інформаційно-комунікаційною системою, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання інформації про всіх суб’єктів, щодо яких застосовано санкції (частина перша статті 53 Закону України «Про санкції»).
Реєстр створений з метою надання безоплатного публічного доступу до актуальної та достовірної інформації про всіх суб’єктів, щодо яких застосовано санкції. Дані Реєстру є відкритими і загальнодоступними, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з частиною чотирнадцятою статті 54 Закону України «Про санкції» засобами реєстру формуються витяги з Реєстру в електронній формі, зміст яких визначається Положенням про Державний реєстр санкцій, затвердженим рішенням РНБО від 29.01.2024, уведеним в дію Указом Президента України від 29.01.2024 № 36 (далі – Положення). Витяги з Реєстру обліковуються у Реєстрі за допомогою унікальних ідентифікаторів.
Відповідно до пункту 30 Положення витяг з Реєстру – це згенерований програмними засобами ведення Реєстру документ, що містить: параметри пошукового запиту; результати пошукового запиту; унікальний ідентифікатор витягу; дату та час формування витягу; електронну печатку Адміністратора; інші відомості, передбачені цим Положенням.
Ведення Реєстру забезпечує Апарат РНБО. Джерелами інформації для Реєстру є відповідні рішення РНБО, введені в дію Указами Президента України, а також судові рішення з питань санкцій.
Отримати інформацію з Реєстру можна за посиланням: https://drs.nsdc.gov.ua/
Просимо зазначену інформацію довести до відома суб’єктів державної реєстрації та провести відповідну роз’яснювальну роботу